Kodėl verta tai daryti pačiam, o ne važiuoti į servisą?
Žinau, ką galvojate – vėl tas automobilis reikalauja dėmesio, ir vėl reikės mokėti servisui. Bet oro filtro keitimas yra vienas iš tų darbų, kuriuos tikrai galite atlikti patys, net jei jūsų santykis su automobiliais apsiriboja benzino pylimo įgūdžiais. Rimtai, tai paprasčiau nei IKEA baldų surinkimas.
Servisas už tokį darbą paprastai ima nuo 15 iki 30 eurų už darbo valandą, nors pats procesas užtrunka vos 5-10 minučių. Prie to pridėkite dar kelių eurų antkainio už patį filtrą, ir štai jau mokate dvigubai daugiau nei reikia. Per metus, jei keičiate filtrą du kartus (o taip ir turėtumėte daryti), sutaupote apie 40-60 eurų. Per penkerius metus – tai jau geras savaitgalio išvykos biudžetas.
Be to, yra kažkas tikrai pasitenkinimą teikiančio, kai žinai, kad pats pasirūpinai savo automobiliu. Tai tarsi pirmas žingsnis į didesnę automobilinę nepriklausomybę, ir tikėkite manimi – kai pirmą kartą sėkmingai pakeisite oro filtrą, jau norėsite išmokti ir daugiau.
Kokie įrankiai jums tikrai prireiks
Gera žinia – jums nereikės investuoti į brangią įrangą. Daugeliu atvejų Volkswagen inžinieriai buvo pakankamai gailestingi ir suprojektavo oro filtro dėžę taip, kad ją galėtumėte atidaryti rankomis arba su minimaliais įrankiais.
Pagrindiniai įrankiai:
- Kryžminis arba plokščias atsuktuvas (priklausomai nuo jūsų VW modelio)
- Torx T20 arba T25 antgalis (kai kuriems naujesniems modeliams)
- Švarūs skudurai arba popieriniai rankšluosčiai
- Žibintuvėlis arba telefono lemputė (jei dirbate garaže)
- Dulkių siurblys (nebūtinas, bet labai naudingas)
Jei turite Golf VII ar naujesnį modelį, greičiausiai susidursite su plastmasinėmis spaustukomis, kurias galima atidaryti rankomis. Senesni modeliai – Golf IV, V, Passat B5, B6 – dažnai turi varžtus, kuriuos reikia atsukti. Tiguan ir Touareg savininkai, jums gali prireikti šiek tiek daugiau kantrybės, nes oro filtro dėžė kartais būna užstumta už kitų komponentų.
Dar vienas patarimas – prieš pradėdami, nusifotografuokite viską telefonu. Rimtai, padarykite keletą nuotraukų iš skirtingų kampų. Tai išgelbės jus vėliau, kai stovėsite su filtru rankose ir galvosite: „O kaip gi čia buvo prijungta ta žarna?”
Koks filtras jums tinka ir kur jį pirkti
Čia prasideda linksmybės, nes rinkoje rasite oro filtrų nuo 5 iki 50 eurų. Ar brangiausi yra geriausi? Ne visada. Ar pigiausi yra šlamštas? Irgi ne visada.
Originalios Volkswagen dalys ir filtrai kainuoja apie 15-25 eurus, priklausomai nuo modelio. Jie tikrai geros kokybės, bet mokate ir už tą logotipą. Aš asmeniškai dažniausiai renkuosi vidutinės klasės gamintoją – Mann Filter, Bosch arba Mahle. Jie tiekia filtrus daugeliui automobilių gamintojų ir kokybė tikrai gera. Kaina paprastai svyruoja 8-15 eurų ribose.
Kaip rasti tinkamą filtrą:
Pirmiausia, jums reikia žinoti savo automobilio tikslią informaciją. Nepakanka pasakyti „Golf 5” – reikia žinoti variklį (1.6, 1.9 TDI, 2.0 FSI ir t.t.), gamybos metus ir idealiu atveju VIN kodą. Šią informaciją rasite techninėje pažymoje.
Internetinėse parduotuvėse kaip autoplius.lt, varle.lt ar autodoc.lt galite įvesti savo automobilio duomenis, ir sistema automatiškai pasiūlys tinkamus filtrus. Patikrinkite filtro matmenis ir palyginkite su senuoju – jie turi būti identiški. Kartais sistema gali pasiūlyti kelis variantus, ypač jei jūsų automobilis turėjo skirtingas variklių modifikacijas.
Dar vienas svarbus dalykas – nepirkite pernelyg pigių kinų filtrų iš neaiškių šaltinių. Mačiau atvejų, kai tokie filtrai tiesiog subyrėdavo po kelių mėnesių, o kartais net praleidžia dulkes tiesiai į variklį. Geriau sutaupykite kitur, ne ant dalių, kurios tiesiogiai veikia jūsų variklio ilgaamžiškumą.
Žingsnis po žingsnio: kaip tai padaryti teisingai
Gerai, dabar prie konkrečių veiksmų. Užvedu variklį… šaltas, žinoma! Niekada nedirbkite su karštu varikliu – galite nusideginti.
1. Raskite oro filtro dėžę
Atidarykite variklio dangtį. Oro filtro dėžė paprastai yra didelė juoda plastikinė dėžė variklio viršuje arba šone. Iš jos išeina stora gofruota žarna, vedanti į variklį – tai oro įsiurbimo vamzdis. Kai kuriuose modeliuose dėžė yra iškart matoma, kituose gali būti uždengta plastikine variklio apsauga.
2. Atjunkite visus laidus ir žarnas
Prieš atidarydami dėžę, atidžiai apžiūrėkite, ar prie jos nėra prijungtų jutiklių, laidų ar papildomų žarnelių. Dažniausiai būna oro srauto jutiklis (MAF sensor), kuris tiesiog ištraukiamas paspaudus plastmasinę spaustukę. Jei yra papildomų žarnelių (pvz., karterio ventiliacijos), atsiminkite arba nusifotografuokite, kaip jos buvo prijungtos.
3. Atidarykite oro filtro dėžę
Čia prasideda skirtumai tarp modelių:
Naujesni modeliai (Golf VII, Passat B8 ir panašūs): Paprastai turi 4-6 plastmasines spaustukės, kurias reikia atsargiai pakelti arba pasukti 90 laipsnių kampu. Nenaudokite jėgos – jos turi atsidaryti lengvai. Jei nejuda, ieškokite papildomų fiksatorių.
Vidutinio amžiaus modeliai (Golf V-VI, Passat B6-B7): Dažniausiai turi varžtus arba Torx tipo tvirtinimus. Paprastai 4-6 vienetai. Atsukite juos ir atsargiai pakelkite viršutinę dėžės dalį.
Senesni modeliai (Golf IV, Passat B5): Gali turėti metalines spaustukės, kurias reikia atleisti atsuktuvu arba tiesiog atsukti kelis varžtus.
4. Išimkite seną filtrą
Kai atidarote dėžę, pamatysite filtrą – paprastai tai stačiakampė arba apvali gofruoto popieriaus konstrukcija. Tiesiog išimkite jį. Šiame etape rekomenduoju dulkių siurblio pagalba išsiurbti visus nešvarumus iš dėžės dugno. Ten tikrai bus prisirinkę dulkių, lapų likučių, o kartais net mirusių vabzdžių. Taip pat patikrinkite, ar nėra pelių pėdsakų – jei rasite šiaudų ar kitų įtartinų medžiagų, pelės galėjo susikurti lizdą. Tai rimta problema, kurią reikia spręsti atskirai.
5. Įdėkite naują filtrą
Čia svarbu atkreipti dėmesį į kryptį. Daugelis filtrų turi rodyklę, nurodančią oro srauto kryptį. Jei tokios nėra, paprastai storesnė filtro pusė turi būti nukreipta į oro įsiurbimo pusę (iš kur ateina oras iš išorės). Įsitikinkite, kad filtras gerai įsistatė į dėžę – jis turi lygiai gulėti, be tarpų šonuose.
6. Uždarykite dėžę
Uždėkite viršutinę dalį ir užfiksuokite visas spaustukės ar prisukite varžtus. Čia svarbu nepersistengti – plastmasinės detalės gali lengvai trūkti, jei per stipriai veržiate. Varžtai turi būti prisukti tvirtai, bet ne taip, kad plastmasė pradėtų deformuotis.
7. Prijunkite viską atgal
Prijunkite visus jutiklius ir žarneles, kurias atjungėte pradžioje. Čia ir pravers tos nuotraukos, kurias darėte prieš pradėdami.
8. Patikrinimas
Užveskite variklį ir pasiklausykite. Neturėtumėte girdėti jokių keistų švilpimo ar siurbimo garsų. Jei girdite – kažkas neteisingai prijungta arba dėžė nevisiškai uždara. Išjunkite variklį ir dar kartą viską patikrinkite.
Dažniausios klaidos, kurias daro pradedantieji
Per savo karjerą esu matęs tikrai įdomių dalykų, kai žmonės bando pakeisti oro filtrą. Štai keletas klasikinių klaidų, kurių tikrai norite išvengti.
Klaida nr. 1: Neteisingos krypties filtras
Taip, oro filtras turi kryptį. Kai kurie žmonės įstato jį aukštyn kojomis arba atbula. Rezultatas? Filtras dirba neefektyviai, o variklis gauna mažiau oro nei reikia. Visada patikrinkite rodykles ant filtro arba instrukcijoje.
Klaida nr. 2: Neišvalyta dėžė
Įsivaizduokite – perkate naują, švarų filtrą, bet įdedate jį į dėžę, pilną dulkių ir šiukšlių. Visas tas nešvarumas galiausiai pateks į naująjį filtrą ir sutrumpins jo tarnavimo laiką. Visada skirkite minutę dėžės išvalymui.
Klaida nr. 3: Pernelyg stiprus varžtų veržimas
Plastmasinės detalės yra trapios, ypač senesniuose automobiliuose, kur plastikas jau yra pasendęs. Mačiau ne vieną atvejį, kai žmogus per stipriai prisuko varžtą ir įskilino dėžės kraštą. Tada reikia klijuoti arba pirkti naują dėžę, o tai jau rimtos išlaidos.
Klaida nr. 4: Pamiršti atjungti akumuliatorių (kai yra elektronika)
Kai kuriuose naujuose modeliuose oro filtro dėžėje arba šalia jos yra elektroniniai komponentai. Jei atsitiktinai trumpai sujungsite kontaktus, galite sudeginti saugiklį arba net rimtesnę elektroniką. Jei abejojate – geriau atjunkite akumuliatoriaus minusą.
Klaida nr. 5: Naudoti netinkamą filtrą
„Bet pardavėjas sakė, kad tiks!” – girdėjau šitą frazę ne kartą. Filtras gali atrodyti panašaus dydžio, bet jei jis per aukštas, per platus arba netinkamos formos, dėžė neuždaris tinkamai. Tada pro tarpus į variklį patenka nefiltruotas oras su dulkėmis. Visada patikrinkite tikslias specifikacijas.
Klaida nr. 6: Ignoruoti kitus komponentus
Kai jau atidarius oro filtro dėžę, verta patikrinti ir kitus dalykus. Pažiūrėkite į žarnas – ar jos neįtrūkusios? Patikrinkite oro srauto jutiklį – ar jis švarus? Kartais ten būna alyvos pėdsakų, o tai gali reikšti, kad yra problemų su karterio ventiliacija.
Kaip dažnai reikia keisti ir kaip suprasti, kad laikas
Oficialiai Volkswagen rekomenduoja keisti oro filtrą kas 15,000-30,000 km arba kas 1-2 metus, priklausomai nuo to, kas įvyksta anksčiau. Bet gyvenimas nėra toks paprastas, ir realybė dažnai skiriasi nuo gamintojo rekomendacijų.
Jei gyvenant mieste ir važinėjate tik asfaltuotais keliais, galite laikytis standartinių intervalų. Bet jei dažnai važinėjate žvyrkeliais, gyvenant kaime arba vasarą keliaujate į pajūrį (smėlis ore – tai oro filtro priešas), turėtumėte keisti filtrą dažniau, galbūt kas 10,000 km.
Ženklai, kad filtras reikalauja keitimo:
- Sumažėjęs variklio galingumas – automobilis tarsi „užsidusęs”, ypač įsibėgėjant
- Padidėjusi degalų sąnaudos – jei staiga pradėjote vartoti 10-15% daugiau degalų be akivaizdžios priežasties
- Juodas dūmai iš išmetimo vamzdžio (dyzeliniams varikliams)
- Variklis dirba netolygiai ant tuščiosios eigos
- Patikrinimo variklio lemputė (Check Engine) – nors tai gali būti dėl daugelio priežasčių, užsikimšęs filtras kartais sukelia klaidų kodus
Bet geriausia – tiesiog periodiškai patikrinti filtrą vizualiai. Tai užtrunka 5 minutes. Išimkite filtrą ir pažiūrėkite į jį prieš šviesą. Jei matote daug šviesos pro filtro gofrus – jis dar geras. Jei filtras tamsus, pilnas dulkių ir vos praleidžia šviesą – laikas keisti.
Dar vienas paprastas testas – pabandykite švelniai papūsti pro filtrą. Jei oras lengvai praeina – gerai. Jei reikia stipriai pūsti – filtras užsikimšęs.
Specialūs atvejai: sportiniai ir daugkartiniai filtrai
Kai kurie automobilių entuziastai naudoja sportinio tipo oro filtrus, tokius kaip K&N ar Green Filter. Šie filtrai yra pagaminti iš specialaus audinio, pamirkto alyva, ir teoriškai juos galima valyti ir naudoti iš naujo.
Ar verta? Na, priklauso nuo jūsų tikslų. Tokie filtrai tikrai praleidžia daugiau oro, kas teoriškai gali suteikti kelių arklio jėgų prieaugį. Bet realistiškai, standartiniame Volkswagen su 1.6 benzininiu varikliu to tikriausiai net nepajusite. Jei turite Golf GTI ar kažką galingesnio ir jums rūpi kiekviena detalė – galbūt verta investicija.
Jei nusprendėte naudoti sportinį filtrą:
Žinokite, kad jie reikalauja priežiūros. Kas 10,000-15,000 km tokį filtrą reikia išimti, nuplauti specialiu plovikliu, išdžiovinti, vėl patepti specialia alyva ir įdėti atgal. Procesas užtrunka apie 30 minučių ir reikalauja specialių produktų. Jei jums tai skamba kaip per daug vargo – geriau likite prie standartinių popierinių filtrų.
Dar vienas dalykas – kai kurie sportiniai filtrai praleidžia šiek tiek daugiau dulkių nei standartiniai. Ilgalaikėje perspektyvoje tai gali šiek tiek pagreitinti variklio nusidėvėjimą. Ar tas nedidelis galingumo prieaugis verta rizikos? Kiekvienas turi nuspręsti pats.
Aš asmeniškai savo kasdieniam automobiliui naudoju standartinį kokybišką filtrą ir keičiu jį pagal grafiką. Paprasčiau, pigiau ir variklis tikrai nekenčia.
Ką daryti su senu filtru ir kitos ekologiškos mintys
Gerai, pakeitėte filtrą, viskas veikia puikiai. Bet dabar turite seną, purvina popieriaus gabalą. Kas su juo daryti?
Techniškai oro filtras yra popieriaus ir kartais plastiko bei gumos derinys. Daugelyje savivaldybių jis klasifikuojamas kaip mišrios atliekos, todėl turėtų keliauti į bendrą šiukšlių konteinerį. Bet jei norite būti ekologiškesni, galite jį atskirti – popierinę dalį galima bandyti kompostuoti (nors ji labai lėtai skyla), o plastmasines dalis išmesti į plastiko atliekų konteinerį.
Kai kurie automobilių servisai priima senus filtrus perdirbimui, ypač jei ten perkate naują. Verta paklausti.
Dar viena mintis – jei jūsų filtras tik šiek tiek purvinas, bet dar neblogos būklės, galite jį išsaugoti kaip atsarginį. Pavyzdžiui, jei važiuojate į labai dulkėtą vietą ir žinote, kad filtras greitai užsikimš, galite laikinai įdėti tą seną, o grįžę vėl įdėti gerą. Taip pratęsite gero filtro tarnavimo laiką.
Kai viskas padaryta ir automobilis vėl kvėpuoja laisvai
Štai ir viskas – pakeitėte oro filtrą patys, sutaupėte pinigų ir laiko, o svarbiausia – dabar žinote, kad jūsų variklis gauna švarų orą. Tai galbūt nėra pats glamūringiausias automobilio priežiūros darbas, bet tikrai vienas iš svarbiausių.
Pirmą kartą gali atrodyti šiek tiek bauginančiai, ypač kai atidarote variklio dangtį ir matote visą tą mechanizmų chaosą. Bet patikėkite, po pirmojo karto jau bus daug lengviau. Antrą kartą užtruks perpus trumpiau, o trečią kartą jau galėsite tai padaryti beveik užsimerkę.
Pagrindinis dalykas – nebijoti. Oro filtro keitimas nėra raketų mokslas. Tai paprastas, logiškas procesas, kurį gali atlikti bet kas su minimaliomis rankinėmis įgūdžiais. O jei kažkas nepavyksta – visada galite viską sudėti atgal ir nuvažiuoti į servisą. Niekas nesužinos apie jūsų bandymą, nebent patys papasakosite.
Dar vienas pliusas – kai išmoksite keisti oro filtrą, kiti paprasti darbai kaip žvakių keitimas, alyva ar stabdžių skysčio tikrinimas atrodys dar paprastesni. Tai tarsi vartai į didesnę automobilinę savarankiškumą.
Taigi, kitą kartą, kai servisas pasiūlys pakeisti oro filtrą už 30 eurų, galėsite šyptelėti ir pasakyti: „Ačiū, bet aš tai padarysiu pats.” Ir žinosite, kad tai ne tuščias pasigyrimas – tai realus įgūdis, kurį įgijote ir kuris tarnaus jums visą likusį automobilio gyvenimą.
